Discuss Scratch

heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

-CodingKitty- wrote:

ik heb een hele lijst liedjes die ik graag op Scratch wil zetten.
Hoi, bedankt voor je vraag. Wat bedoel je precies met liedjes? Een lijst van titels? Songteksten? Bladmuziek? Geluidsbestanden?

“The First Rule of Programming: It's Always Your Fault” – Jeff Atwood
-CodingKitty-
Scratcher
4 posts

Vragen over Scratch

heldlaw wrote:

-CodingKitty- wrote:

ik heb een hele lijst liedjes die ik graag op Scratch wil zetten.
Hoi, bedankt voor je vraag. Wat bedoel je precies met liedjes? Een lijst van titels? Songteksten? Bladmuziek? Geluidsbestanden?
Geluidsbestanden
CoderdojoBOZ
Scratcher
1 post

Vragen over Scratch

In het kader van gamification wil ik een enquete maken in scratch.
Het is me duidelijk hoe je vragen en antwoorden kunt maken.
Maar is het ook mogelijk om de antwoorden van respondenten in te zien of op te slaan?

heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

-CodingKitty- wrote:

Geluidsbestanden
Geluidsbestanden die op je eigen computer staan opgeslagen kun je gewoon uploaden in je project. Ga naar tabblad ‘Geluiden’, houd je muisaanwijzer op de ronde blauwe button linksonder in beeld, en je krijgt een lijstje van vier mogelijkheden om geluiden toe te voegen. De bovenste keuze is ‘Upload geluid’; klik deze en er wordt een dialoogvenster geopend waarmee je een geluidsbestand van je eigen PC kunt kiezen.

Opmerkingen:
  • Dit werkt voor MP3-bestanden en WAV-bestanden. Andere bestandsformaten moet je eerst met een apart programma converteren naar MP3 of WAV.
  • Muziek die opgeslagen is in de cloud (bijvoorbeeld muziek op YouTube), zul je eerst moeten downloaden naar je computer voordat je kunt uploaden naar Scratch.
  • Ik weet niet of dit ook werkt als je op een smartphone of tablet werkt; ik heb daar geen ervaring mee.
  • Elk geluidsbestand mag niet groter zijn dan 10 MB. Grotere bestanden kun je met een apart programma converteren naar een compacter formaat.
  • Hoe meer muziekbestanden je in één project stopt, des te groter het project wordt. Grote projecten laden traag. Bezoekers kunnen dat als irritant ervaren, ongeduldig worden en wegnavigeren.
  • Commerciële muziek uploaden is officieel een inbreuk op copyright, maar Scratch beroept zich op ‘fair use’, dus doorgaans is het geen probleem.

“The First Rule of Programming: It's Always Your Fault” – Jeff Atwood
-CodingKitty-
Scratcher
4 posts

Vragen over Scratch

heldlaw wrote:

-CodingKitty- wrote:

Geluidsbestanden
Geluidsbestanden die op je eigen computer staan opgeslagen kun je gewoon uploaden in je project. Ga naar tabblad ‘Geluiden’, houd je muisaanwijzer op de ronde blauwe button linksonder in beeld, en je krijgt een lijstje van vier mogelijkheden om geluiden toe te voegen. De bovenste keuze is ‘Upload geluid’; klik deze en er wordt een dialoogvenster geopend waarmee je een geluidsbestand van je eigen PC kunt kiezen.

Opmerkingen:
  • Dit werkt voor MP3-bestanden en WAV-bestanden. Andere bestandsformaten moet je eerst met een apart programma converteren naar MP3 of WAV.
  • Muziek die opgeslagen is in de cloud (bijvoorbeeld muziek op YouTube), zul je eerst moeten downloaden naar je computer voordat je kunt uploaden naar Scratch.
  • Ik weet niet of dit ook werkt als je op een smartphone of tablet werkt; ik heb daar geen ervaring mee.
  • Elk geluidsbestand mag niet groter zijn dan 10 MB. Grotere bestanden kun je met een apart programma converteren naar een compacter formaat.
  • Hoe meer muziekbestanden je in één project stopt, des te groter het project wordt. Grote projecten laden traag. Bezoekers kunnen dat als irritant ervaren, ongeduldig worden en wegnavigeren.
  • Commerciële muziek uploaden is officieel een inbreuk op copyright, maar Scratch beroept zich op ‘fair use’, dus doorgaans is het geen probleem.
Bedankt!
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

CoderdojoBOZ wrote:

In het kader van gamification wil ik een enquete maken in scratch.
Het is me duidelijk hoe je vragen en antwoorden kunt maken.
Maar is het ook mogelijk om de antwoorden van respondenten in te zien of op te slaan?
Dat kan op verschillende manieren, maar in alle gevallen wordt er gebruik gemaakt van cloud variabelen.

Hier zie je een voorbeeld met meerkeuzevragen. Maak voor iedere vraag een aparte achtergrond, en maak voor ieder mogelijk antwoord een sprite. Hier zie je de code die bij zo'n sprite zou horen:

wanneer groene vlag wordt aangeklikt
verdwijn

wanneer achtergrond verandert naar [Achtergrond voor vraag 8 v]
verschijn

wanneer achtergrond verandert naar [Achtergrond voor vraag 9 v]
verdwijn

wanneer op deze sprite wordt geklikt
maak [☁ antwoord v] [82] // 82 zou kunnen betekenen: vraag 8, antwoord B
verander achtergrond naar [Achtergrond voor vraag 9 v]

Dit is echt de meest simpele aanpak. Natuurlijk heeft dat zo z'n beperkingen.
  • Alleen meerkeuzevragen; geen open vragen.
  • Een historie van antwoorden is te zien in de ‘cloud monitor’ van het project; niet in het project zelf.
  • Je ziet in die historie naast de (gebruikers)naam van de deelnemer alleen cijfers; je moet zelf bijhouden wat “82” en andere antwoordcodes betekenen.
  • Antwoorden zijn niet anoniem; iedereen kan de complete historie inzien, compleet met gebruikersnamen.
  • Deelnemers kunnen meer dan eens meedoen. Maar aangezien het niet anoniem is, is dat wel te achterhalen.
Voor veel van deze beperkingen bestaat wel een oplossing, maar dat maakt het project wel complexer. Laat me weten als je daar hulp bij nodig hebt.

Let op: deelnemers moeten ingelogd zijn om te kunnen meedoen, en mogen geen ‘nieuwe scratcher’ zijn. Anders werken de cloud variabelen niet.

Last edited by heldlaw (June 5, 2022 17:58:09)


“The First Rule of Programming: It's Always Your Fault” – Jeff Atwood
JoBoTvM
Scratcher
30 posts

Vragen over Scratch

cool
lotusvt2021
New to Scratch
1 post

Vragen over Scratch

Hoe moet je toestemming geven om op te nemen als je per ongeluk op blokkeren hebt geklikt
Groetjes Lotus
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

lotusvt2021 wrote:

Hoe moet je toestemming geven om op te nemen als je per ongeluk op blokkeren hebt geklikt
Groetjes Lotus
Daarvoor moet je naar de instellingen van je webbrowser. Hoe dat moet, dat verschilt een beetje per browser.

Uitleg voor Google Chrome:
https://support.google.com/chrome/answer/2693767?hl=nl#fi_msgsforweb_mic

Uitleg voor Mozilla Firefox:
https://support.mozilla.org/nl/kb/uw-camera-en-microfoontoestemmingen-met-firefox-be#w_toestemmingen-voor-de-microfoon-wijzigen

Uitleg voor Microsoft Edge:
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-camera-microfoon-en-privacy-a83257bc-e990-d54a-d212-b5e41beba857

“The First Rule of Programming: It's Always Your Fault” – Jeff Atwood
Pen_Art_64
Scratcher
1 post

Vragen over Scratch

Driesje44 wrote:

Nog even een vraagje
Hoe zet je een sprite los/vast in Scratch 2.0? Zodat je een object jan verplaatsen in-game


Je kan bij ‘Sensing’ (ik gebruik engels) een blok zien ‘Set mode | Draggable |’. Als je dat verandert kan je het ook fullscreen enz. bewegen, maar dan kan wel iedereen dat.
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

Pen_Art_64 wrote:

Je kan bij ‘Sensing’ (ik gebruik engels) een blok zien ‘Set mode | Draggable |’. Als je dat verandert kan je het ook fullscreen enz. bewegen, maar dan kan wel iedereen dat.
Bedankt voor het antwoord, maar je bent aan het necroposten. Dat was een vraag uit 2013. Driesje44 zit waarschijnlijk intussen al op de universiteit.

“The First Rule of Programming: It's Always Your Fault” – Jeff Atwood
Menkie8
Scratcher
15 posts

Vragen over Scratch

12345dan wrote:

Heeft u vragen over Scratch? Hier kunt u ze stellen.
Ik heb een vraag:
Hoe kun je muziekjes downloaden naar Scratch?
brawelstars2
Scratcher
3 posts

Vragen over Scratch

DUCKY_POWER10 wrote:

hoe zorg je ervoor dat je Sprite dood gaat
je kan gewoon je sprite laten verdwijnen je kan ook van uiterlijk veranderen naar een skelet of bloed
wat ik meestal doe is met sprites een animatie maken en dan laten verdwijnen je kan ook een kleine tekst laten verschijnen als je een specifiekere uite geeft kan ik je beter helpen bv.codes geven of uiterlijken tekenen dus zend meer uitleg

Last edited by brawelstars2 (Aug. 2, 2022 13:07:08)

JulesDesomer
Scratcher
22 posts

Vragen over Scratch

hoe kan je lied op scratch zetten?
neem (2) stappen


new ga naar https://stretch3.github.io/?adlt=strict&toWww=1&redig=7FA795B51DDF4C3EBC29CF54AA4F4860
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

JulesDesomer wrote:

hoe kan je lied op scratch zetten?
Je bedoelt een geluidsbestand? Dat is al eens gevraagd, en beantwoord, zie post #325 hierboven.

“The First Rule of Programming: It's Always Your Fault” – Jeff Atwood
tompaalvast
Scratcher
4 posts

Vragen over Scratch

Hoe maak je een online game die IEDEREEN kan spelen op zijn makkelijkst????
Dat wil ik HÉÉl graag weten
dus antwoord pls

Last edited by tompaalvast (Nov. 21, 2022 12:59:41)

boy_ties
Scratcher
2 posts

Vragen over Scratch

Hoe zorg je er voor als je levens op zijn dat de game stopt
boy_ties
Scratcher
2 posts

Vragen over Scratch

Hoe zorg ik er voor als mijn levens op 0 staan dat dan de game stopt
tompaalvast
Scratcher
4 posts

Vragen over Scratch

boy_ties wrote:

Hoe zorg ik er voor als mijn levens op 0 staan dat dan de game stopt
als <levens = 0> dan
stop [all]
end
Rasazy1711
Scratcher
3 posts

Vragen over Scratch

Hoe maak ik een studio?

Powered by DjangoBB