Discuss Scratch

jentepittomvils
New to Scratch
1 post

Vragen over Scratch

Hoe kun je ervoor zorgen dat je sprite niet door een ander object valt ?
Bv. dat je op een rots kan staan
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

jentepittomvils wrote:

Hoe kun je ervoor zorgen dat je sprite niet door een ander object valt ?
Bv. dat je op een rots kan staan
Zoals uitgelegd bij #87:
  1. Laat je sprite een klein stukje (bijvoorbeeld 1 pixel) omlaag bewegen.
  2. Controleer of je sprite en de rots elkaar raken (met een “raak ik” blok uit de "waarnemen" groep).
  3. Zo ja, laat je sprite weer hetzelfde aantal pixels omhoog bewegen.
  4. Herhaal stap 1 t/m 3 zolang het spel duurt.
Je sprite stuitert nu heel zachtjes op en neer op de rots. Dit effect kun je onderdrukken door stap 1, 2 en 3 samen te nemen in een eigen blok met de optie ‘speel zonder het scherm te verversen’ aangevinkt.
tygoschaap
New to Scratch
1 post

Vragen over Scratch

Driesje44 wrote:

^?

Euhmm, iets met cloud variablen..?
geen idee
evadros
New to Scratch
1 post

Vragen over Scratch

Hoe kan je een sprite een rekensom laten vragen (bv. 6 maal 8) en hem “goed zo” laten zeggen wanneer je juist antwoord en hem “probeer opnieuw” laten zeggen wanneer het antwoord fout is?
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

evadros wrote:

Hoe kan je een sprite een rekensom laten vragen (bv. 6 maal 8) en hem “goed zo” laten zeggen wanneer je juist antwoord en hem “probeer opnieuw” laten zeggen wanneer het antwoord fout is?

In de Nederlandstalige wiki staat een voorbeeld met alleen optellen. Dit voorbeeld is redelijk eenvoudig uit te breiden met bijvoorbeeld aftrekken en vermenigvuldigen. Volg deze link:

https://nl.scratch-wiki.info/wiki/Rekenspel

Veel success; ik ben benieuwd naar het resultaat!
islemgo
Scratcher
66 posts

Vragen over Scratch

Hello I'm the 1800th comment

I just learned how to make signatures!
pizzaria01
Scratcher
1 post

Vragen over Scratch

[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]
wanneer achtergrond verandert naar [ v]
Edwigevdh
New to Scratch
1 post

Vragen over Scratch

Hallo
Ik heb een vraagje en hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb dus een cartoon gemaakt.
Het probleem is dat ik altijd eerst op sprites tonen moet klikken voor ze werkelijk te zien zijn.
Hoe kan ik mijn sprites permanent laten staan zonder daarop te moeten klikken.

Alvast bedankt!!!
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

Edwigevdh wrote:

Het probleem is dat ik altijd eerst op sprites tonen moet klikken voor ze werkelijk te zien zijn.
Hoe kan ik mijn sprites permanent laten staan zonder daarop te moeten klikken.

Leuke animatie! Ik weet niet zeker of ik de vraag goed begrijp, maar het lijkt erop dat je met het probleem zit dat tijdens de animatie Sonic en de smurf niet altijd verschijnen in het smurfendorp. Dit is makkelijk op te lossen met een ‘verschijn’-blok.

verschijn

Zo zorg je dat de smurf verschijnt in het smurfendorp:

wanneer achtergrond verandert naar [smurfendorp v]
verschijn

Ik denk dat je ook niet wilt dat de smurf in beeld staat tijdens het aftellen:

wanneer groene vlag wordt aangeklikt
verdwijn

Voor Sonic geldt hetzelfde verhaal, dus geef hem dezelfde scripts.

Eigenlijk verbaast je vraag me een beetje, want op een aantal plaatsen in je project gebruik je de bloklen al die ik hierboven gebruikte. Is er misschien nog een ander probleem dat ik over het hoofd heb gezien?

Last edited by heldlaw (Nov. 18, 2018 18:18:25)

lucodb
New to Scratch
3 posts

Vragen over Scratch

sdmeijer wrote:

qwoik wrote:

KUn je geld verdienen door met Scratch te werken

Het mag, maar hou er wel rekening mee dat alle projecten die je deelt volledig toegankelijk zijn voor anderen (incl. sprites en code) en dat je ook automatisch iedereen toestaat om alles te gebruiken.
maar hoe dan
lucodb
New to Scratch
3 posts

Vragen over Scratch

hoe kon je dan geld verdienen want dat begrijp ik niet
lucodb
New to Scratch
3 posts

Vragen over Scratch

ze zeggen dat je geld kunt verdienen met scratch maar hoe dan dat begrijp ik niet
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

lucodb wrote:

ze zeggen dat je geld kunt verdienen met scratch maar hoe dan dat begrijp ik niet

Sdmeijer zegt duidelijk: “Het mag.” Ik lees nergens: “Het kan.”

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen:

qwoik wrote:

Kun je geld verdienen door met Scratch te werken?

De opzet van Scratch is creatief/educatief, niet commercieel. Maar als je echt benieuwd bent, hier zijn een paar suggesties.

1. Geef les
Je kunt je diensten aanbieden aan ouders die graag willen investeren in een IT-carrière voor hun kinderen.

Dit is eigenlijk de enige realistische mogelijkheid. De punten hieronder staan er voor de volledigheid. Als je serieus software wilt gaan ontwikkelen, dan zijn er genoeg programmeertalen die beter geschikt zijn dan Scratch. Enne… als ik Game Shakers kijk op Nickelodeon denk ik ook wel eens dat het niet heel moeilijk kan zijn om rijk te worden, maar de realiteit is helaas wat harder.

2. Crowdfunding
Verzin een softwareproduct waarvan je denkt dat er een markt voor is, maak een prototype in Scratch, en probeer via crowdfunding geld te krijgen om het idee uit te bouwen tot een volwaardig product.

3. Betaalmuur
Maak een mooi Scratch-project (bijvoorbeeld een spel dat zo geweldig is dat iedereen het wil spelen), host het project op je eigen website, zet er een betaalmuur omheen, en start een grootse promotiecampagne om mensen over te halen naar jouw project te komen kijken.

4. Adverteren
Maak een mooi Scratch-project, deel het met de wereld, wacht tot het helemaal viral gaat, en verkoop dan advertentieruimte in je project. Het kan zijn dat het Scratch Team een dergelijke commerciële uiting ongepast vindt. Van de Terms of Use:
the Scratch Team reserves the right to block any commercial use of Scratch that, in the Scratch Team's sole discretion, is harmful to the community. Harmful commercial use includes spamming or repeated advertisement through projects, comments, or forum posts.

Last edited by heldlaw (Jan. 3, 2019 23:13:59)

kiaaan333
New to Scratch
2 posts

Vragen over Scratch

Hoe maak je een vast object
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

kiaaan333 wrote:

Hoe maak je een vast object
Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je met “vast” bedoelt. Niet bewegend? Niet vloeibaar? Elke sprite in Scratch is vast totdat jouw code hem laat bewegen.
SwishmasterJ
New to Scratch
1 post

Vragen over Scratch

hoe plaats ik een game in het menu?
kiaaan333
New to Scratch
2 posts

Vragen over Scratch

Een soort muur zo een platform van mario
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

kiaaan333 wrote:

Een soort muur zo een platform van mario

Aha, ik geloof dat ik je vraag snap. Zoals uitgelegd bij #87 en #102:
  1. Laat je sprite (bjvoorbeeld Mario) een klein stukje (bijvoorbeeld 1 pixel) bewegen.
  2. Controleer of je sprite en de muur/platform elkaar raken (met een “raak ik” blok uit de "waarnemen" groep).
  3. Zo ja, laat je sprite weer hetzelfde aantal pixels in omgekeerde richting bewegen (zodat je weer terugkomt waar je net stond).
  4. Herhaal stap 1 t/m 3 zolang het spel duurt.
Je sprite stuitert nu heel zachtjes heen en weer (of op en neer) tegen de muur of het platform. Dit effect kun je onderdrukken door stap 1, 2 en 3 samen te nemen in een eigen blok met de optie ‘speel zonder het scherm te verversen’ aangevinkt.

Last edited by heldlaw (Jan. 27, 2019 20:33:03)

heldlaw
Scratcher
100+ posts

Vragen over Scratch

SwishmasterJ wrote:

Het spijt me, ik begrijp je vraag niet. Welk menu bedoel je? De menubalk bovenin elke pagina van de Scratch website? Probeer precies uit te leggen wat je probeert te bereiken, wat je zelf al hebt geprobeerd, en welke problemen je daarbij tegenkwam.
totem135
Scratcher
3 posts

Vragen over Scratch

SwishmasterJ wrote:

Je project komt volgens mij op de home pagina zodra je project populair wordt. (Ik weet het niet honderd procent zeker.)