Discuss Scratch

j_a_n_t_i
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Informacje o funkcjach Scratcha, które niekoniecznie wszyscy znają


Zakładam temat, w którym będę udostępniał opisy niektórych funkcji Scratch i ich obsługę. Z pewnością będą one znane bardziej zaawansowanym Scratcherom, ale robię to z myślą o początkujących. Mam nadzieję że się przyda .
Każdy poradnik będę pisał w osobnym wpisie, dzięki czemu będzie to bardziej czytelne i ułatwiało będzie zacytowanie
konkretnego poradnika w razie ewentualnych pytań.

Last edited by j_a_n_t_i (May 17, 2021 14:50:09)

j_a_n_t_i
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Wyłączanie udostępniania projektu.


Już kiedyś na forum zostało zadane takie pytanie. Wyłączanie udostępniania jest możliwe, ale nie na stronie projektu. Należy przejść do “Moich Rzeczy”. Potem, obok miniaturki projektu po prawej stronie ekranu, kliknąć napis Wył. Udost.. Jest on niebieski i pojawia się jedynie przy udostępnionych projektach.

Last edited by j_a_n_t_i (May 17, 2021 14:45:37)

j_a_n_t_i
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Jak zrobić zmienną chmurową?


Zmienne chmurowe wykorzystywane są do zapisywania rekordów w grze, tworzeniu gier Multiplayer oraz innych pomysłów zawartych np. w moim poradniku o zmiennych chmurowych.
Stworzyć je mogą jedynie Scratcherzy. Jak? Klikasz Nowa zmienna, wpisujesz jej nazwę i zaznaczasz kwadracik z napisem “Zmienna w chmurze (przechowywana na serwerze)”. Jej obsługa jest identyczna, jak zwykłej zmiennej, z tym, że jej wartość zapisuje się nawet po wyłączeniu komputera i jest dostępna dla wszystkich, którzy chcą ją zobaczyć.
j_a_n_t_i
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Duszek wychodzący poza scenę.

Jak wiadomo, normalnie nie da się sprawić, aby duszek znajdował się poza sceną. Jednak da się go tam wstawić, pod warunkiem, że nie będzie się poruszał podczas działania programu.
Wejdź w kostiumy. Narysuj ponad duszkiem wystającym ponad scenę niewielką kropkę. Trzymając za nią, przeciągnij duszka poniżej sceny. Ponownie wejdź w kostiumy i wymaż kropkę. Teraz duszek znajduje się poniżej sceny. Możesz użyć go do wykrywania czy myszka dotyka np. gwiazdki lub serca.
j_a_n_t_i
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Usuwanie komentarzy pod swoim projektem.

Najedź myszką na komentarz. W prawym górnym rogu komentarza powinien pojawić się napis Delete.
Kliknij go, aby usunąć komentarz.
j_a_n_t_i
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Blok: nazwa użytkownika.

W niektórych projektach potrzebne jest sprawdzenie programu, kto zagląda do projektu. Można tego używać na różne sposoby. Jak znaleźć ten blok? Wejdź w kategorię czujniki. Blok znajduje się pod koniec.
(nazwa użytkownika)
j_a_n_t_i
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Zmienianie zdjęcia profilowego.

Wejdź na stronę swojego profilu Scratch. Najedź myszką na swoje zdjęcie profilowe. W lewym górnym rogu kliknij Change i wybierz obrazek z komputera. Zatwierdź OK. Obrazek nie może mieć więcej niż 550 px.
j_a_n_t_i
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Kiedy stop naciśnięty

Pokażę jak zrobić skrypt, który uruchamia się, kiedy naciśnięto stop.
kiedy kliknięto zieloną flagę
zawsze
zeruj stoper
end
kiedy [stoper v] > (1)
Zrób coś
j_a_n_t_i
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Wyłączanie możliwości komentowania projektu


Pod projektem, obok napisu komentarze, znajduje się napis Komentowanie włączone, a obok niego jest zielony wyłącznik. Kliknij na niego, aby wyłączyć możliwość komentowania Twojego projektu. Teraz pod projektem nie da się umieszczać komentarzy i pokazuje się tam napis: Niestety, publikowanie komentarzy zostało wyłączone dla tego projektu.
j_a_n_t_i
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Wczytywanie duszka


Obok miniaturek wszystkich duszków znajduje się niebieskie kółko z kotkiem, na które klika się, aby dodać nowego duszka. Jednak, jeśli ktoś chce wczytać duszka z komputera, należy jedynie najechać na nie myszką, a kiedy pojawi się niebieski pasek, wybrać opcję ‘Wczytaj duszka’. Potem kliknąć odpowiedni obrazek i potwierdzić klikając Open.
julmik6478
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

bloki, których nie ma normalnie
W tym projekcie są bloki, których nie ma w palecie bloków scratch i można je włożyć do plecaka i normalnie używać.

Last edited by julmik6478 (March 15, 2024 14:45:06)

AndrzejL1
Scratcher
100+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

A przypadkiem ekipie scratch nie chodziło o to żeby ich nie używać? Po co innego by je usuwali?
julmik6478
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

AndrzejL1 wrote:

A przypadkiem ekipie scratch nie chodziło o to żeby ich nie używać? Po co innego by je usuwali?
Są dwie kategorie:
Functional - bloki, których można używać
No-op - bloki bezużyteczne (im chyba o te chodziło)
AndrzejL1
Scratcher
100+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Jeżeli coś zostało usunięte, to albo jest niepotrzebne, albo zaszła pomyłka i trzeba zgłosić błąd w scratchu.
Nie widzę powodu żeby zapamiętywać starocie i je jeszcze rozpowszechniać. Powstaje bałagan i potem mnożą się problemy czemu to czy tamto nie działa.
julmik6478
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

No w sumie racja, może to nie działać w scratch 4.0, ale z functional opiszę co robią bloki:
Podczas gdy <> {}::control 
Działa jak
powtarzaj aż <nie <>>

end

Licznik::control reporter
Jest to taka zmienna dla wszystkich duszków.
Zwiększ licznik::control 
Zwiększa licznik o 1
Zeruj licznik::control 
Ustawia licznik na 0

Dla każdego [zmienna v] z (10) {} ::control 
Pętla, która jednocześnie zwiększa zmienną. Aby to lepiej zrozumieć, wypróbuj ten skrypt:
kiedy kliknięto zieloną flagę
Dla każdego [zmienna v] z (10) {powiedz (zmienna)} ::control

zmień tło na [tło v] i czekaj
Tak naprawdę ten blok da się normalnie uzyskać, ale dostępny jest tylko dla sceny. Aby mieć go w duszki należy przeciągnąć go ze sceny do duszka.

Kiedy ten duszek dotknie ([wskaźnik myszy v]::sensing )::control hat
Blok ten działa tak jak powinnien, mimo tego niebieskiego pola.

(połącz [kolor] i [])
Jest to blok z wejściem koloru. Pozwala na uzyskanie wartości hex koloru.

[dźwięk v]::sound reporter 
Blok, którego wartością jest to co wyświetla. Można wykorzystać np. w moich blokach.

Last edited by julmik6478 (March 21, 2024 14:53:49)

julmik6478
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

j_a_n_t_i wrote:

Kiedy stop naciśnięty
#8
Pokażę jak zrobić skrypt, który uruchamia się, kiedy naciśnięto stop.
kiedy kliknięto zieloną flagę
zawsze
zeruj stoper
end
kiedy [stoper v] > (1)
Zrób coś
Jest też lepszy sposób:
kiedy kliknięto zieloną flagę
zawsze
ustaw [zmienna stop v] na (stoper)
end
kiedy [stoper v] > (zmienna stop)
Zrób coś
julmik6478
Scratcher
500+ posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

Bloki Rassberry Pi
Scratch ma wersję na Rassberry Pi, w której są różne rozszerzenia związane z płytką Rassberry Pi. Więcej informacji tutaj.

Last edited by julmik6478 (June 7, 2024 18:07:25)

scratchingman555
Scratcher
3 posts

Poradnik: funkcje Scratcha.

define reporter
return [variable/reporter/number/string] ::custom cap
custom reporter
define boolean
return <customboolean ::> ::custom cap
custom boolean

Last edited by scratchingman555 (March 11, 2025 17:22:25)

Powered by DjangoBB