Discuss Scratch
- Discussion Forums
- » Polski
- » Poradnik: funkcje Scratcha.
- j_a_n_t_i
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Informacje o funkcjach Scratcha, które niekoniecznie wszyscy znają
Zakładam temat, w którym będę udostępniał opisy niektórych funkcji Scratch i ich obsługę. Z pewnością będą one znane bardziej zaawansowanym Scratcherom, ale robię to z myślą o początkujących. Mam nadzieję że się przyda

Każdy poradnik będę pisał w osobnym wpisie, dzięki czemu będzie to bardziej czytelne i ułatwiało będzie zacytowanie
konkretnego poradnika w razie ewentualnych pytań.
Last edited by j_a_n_t_i (May 17, 2021 14:50:09)
- j_a_n_t_i
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Wyłączanie udostępniania projektu.
Już kiedyś na forum zostało zadane takie pytanie. Wyłączanie udostępniania jest możliwe, ale nie na stronie projektu. Należy przejść do “Moich Rzeczy”. Potem, obok miniaturki projektu po prawej stronie ekranu, kliknąć napis Wył. Udost.. Jest on niebieski i pojawia się jedynie przy udostępnionych projektach.
Last edited by j_a_n_t_i (May 17, 2021 14:45:37)
- j_a_n_t_i
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Jak zrobić zmienną chmurową?
Zmienne chmurowe wykorzystywane są do zapisywania rekordów w grze, tworzeniu gier Multiplayer oraz innych pomysłów zawartych np. w moim poradniku o zmiennych chmurowych.
Stworzyć je mogą jedynie Scratcherzy. Jak? Klikasz Nowa zmienna, wpisujesz jej nazwę i zaznaczasz kwadracik z napisem “Zmienna w chmurze (przechowywana na serwerze)”. Jej obsługa jest identyczna, jak zwykłej zmiennej, z tym, że jej wartość zapisuje się nawet po wyłączeniu komputera i jest dostępna dla wszystkich, którzy chcą ją zobaczyć.
- j_a_n_t_i
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Duszek wychodzący poza scenę.
Jak wiadomo, normalnie nie da się sprawić, aby duszek znajdował się poza sceną. Jednak da się go tam wstawić, pod warunkiem, że nie będzie się poruszał podczas działania programu.
Wejdź w kostiumy. Narysuj ponad duszkiem wystającym ponad scenę niewielką kropkę. Trzymając za nią, przeciągnij duszka poniżej sceny. Ponownie wejdź w kostiumy i wymaż kropkę. Teraz duszek znajduje się poniżej sceny. Możesz użyć go do wykrywania czy myszka dotyka np. gwiazdki lub serca.
Jak wiadomo, normalnie nie da się sprawić, aby duszek znajdował się poza sceną. Jednak da się go tam wstawić, pod warunkiem, że nie będzie się poruszał podczas działania programu.
Wejdź w kostiumy. Narysuj ponad duszkiem wystającym ponad scenę niewielką kropkę. Trzymając za nią, przeciągnij duszka poniżej sceny. Ponownie wejdź w kostiumy i wymaż kropkę. Teraz duszek znajduje się poniżej sceny. Możesz użyć go do wykrywania czy myszka dotyka np. gwiazdki lub serca.
- j_a_n_t_i
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Usuwanie komentarzy pod swoim projektem.
Najedź myszką na komentarz. W prawym górnym rogu komentarza powinien pojawić się napis Delete.
Kliknij go, aby usunąć komentarz.
Najedź myszką na komentarz. W prawym górnym rogu komentarza powinien pojawić się napis Delete.
Kliknij go, aby usunąć komentarz.
- j_a_n_t_i
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Blok: nazwa użytkownika.
W niektórych projektach potrzebne jest sprawdzenie programu, kto zagląda do projektu. Można tego używać na różne sposoby. Jak znaleźć ten blok? Wejdź w kategorię czujniki. Blok znajduje się pod koniec.
W niektórych projektach potrzebne jest sprawdzenie programu, kto zagląda do projektu. Można tego używać na różne sposoby. Jak znaleźć ten blok? Wejdź w kategorię czujniki. Blok znajduje się pod koniec.
(nazwa użytkownika)
- j_a_n_t_i
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Zmienianie zdjęcia profilowego.
Wejdź na stronę swojego profilu Scratch. Najedź myszką na swoje zdjęcie profilowe. W lewym górnym rogu kliknij Change i wybierz obrazek z komputera. Zatwierdź OK. Obrazek nie może mieć więcej niż 550 px.
Wejdź na stronę swojego profilu Scratch. Najedź myszką na swoje zdjęcie profilowe. W lewym górnym rogu kliknij Change i wybierz obrazek z komputera. Zatwierdź OK. Obrazek nie może mieć więcej niż 550 px.
- j_a_n_t_i
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Kiedy stop naciśnięty
Pokażę jak zrobić skrypt, który uruchamia się, kiedy naciśnięto stop.
Pokażę jak zrobić skrypt, który uruchamia się, kiedy naciśnięto stop.
kiedy kliknięto zieloną flagę
zawsze
zeruj stoper
end
kiedy [stoper v] > (1)
Zrób coś
- j_a_n_t_i
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Wyłączanie możliwości komentowania projektu
Pod projektem, obok napisu komentarze, znajduje się napis Komentowanie włączone, a obok niego jest zielony wyłącznik. Kliknij na niego, aby wyłączyć możliwość komentowania Twojego projektu. Teraz pod projektem nie da się umieszczać komentarzy i pokazuje się tam napis: Niestety, publikowanie komentarzy zostało wyłączone dla tego projektu.
- j_a_n_t_i
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Wczytywanie duszka
Obok miniaturek wszystkich duszków znajduje się niebieskie kółko z kotkiem, na które klika się, aby dodać nowego duszka. Jednak, jeśli ktoś chce wczytać duszka z komputera, należy jedynie najechać na nie myszką, a kiedy pojawi się niebieski pasek, wybrać opcję ‘Wczytaj duszka’. Potem kliknąć odpowiedni obrazek i potwierdzić klikając Open.
- julmik6478
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
bloki, których nie ma normalnie
W tym projekcie są bloki, których nie ma w palecie bloków scratch i można je włożyć do plecaka i normalnie używać.
W tym projekcie są bloki, których nie ma w palecie bloków scratch i można je włożyć do plecaka i normalnie używać.
Last edited by julmik6478 (March 15, 2024 14:45:06)
- AndrzejL1
-
100+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
A przypadkiem ekipie scratch nie chodziło o to żeby ich nie używać? Po co innego by je usuwali?
- julmik6478
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Są dwie kategorie: A przypadkiem ekipie scratch nie chodziło o to żeby ich nie używać? Po co innego by je usuwali?
Functional - bloki, których można używać
No-op - bloki bezużyteczne (im chyba o te chodziło)
- AndrzejL1
-
100+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Jeżeli coś zostało usunięte, to albo jest niepotrzebne, albo zaszła pomyłka i trzeba zgłosić błąd w scratchu.
Nie widzę powodu żeby zapamiętywać starocie i je jeszcze rozpowszechniać. Powstaje bałagan i potem mnożą się problemy czemu to czy tamto nie działa.
Nie widzę powodu żeby zapamiętywać starocie i je jeszcze rozpowszechniać. Powstaje bałagan i potem mnożą się problemy czemu to czy tamto nie działa.
- julmik6478
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
No w sumie racja, może to nie działać w scratch 4.0, ale z functional opiszę co robią bloki:
Podczas gdy <> {}::controlDziała jak
powtarzaj aż <nie <>>
end
Licznik::control reporterJest to taka zmienna dla wszystkich duszków.
Zwiększ licznik::controlZwiększa licznik o 1
Zeruj licznik::controlUstawia licznik na 0
Dla każdego [zmienna v] z (10) {} ::controlPętla, która jednocześnie zwiększa zmienną. Aby to lepiej zrozumieć, wypróbuj ten skrypt:
kiedy kliknięto zieloną flagę
Dla każdego [zmienna v] z (10) {powiedz (zmienna)} ::control
zmień tło na [tło v] i czekajTak naprawdę ten blok da się normalnie uzyskać, ale dostępny jest tylko dla sceny. Aby mieć go w duszki należy przeciągnąć go ze sceny do duszka.
Kiedy ten duszek dotknie ([wskaźnik myszy v]::sensing )::control hatBlok ten działa tak jak powinnien, mimo tego niebieskiego pola.
(połącz [kolor] i [])Jest to blok z wejściem koloru. Pozwala na uzyskanie wartości hex koloru.
[dźwięk v]::sound reporterBlok, którego wartością jest to co wyświetla. Można wykorzystać np. w moich blokach.
Last edited by julmik6478 (March 21, 2024 14:53:49)
- julmik6478
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
kiedy kliknięto zieloną flagę
zawsze
zeruj stoper
end
kiedy [stoper v] > (1)
Zrób coś
Jest też lepszy sposób:
kiedy kliknięto zieloną flagę
zawsze
ustaw [zmienna stop v] na (stoper)
end
kiedy [stoper v] > (zmienna stop)
Zrób coś
- julmik6478
-
500+ posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
Bloki Rassberry Pi
Scratch ma wersję na Rassberry Pi, w której są różne rozszerzenia związane z płytką Rassberry Pi. Więcej informacji tutaj.
Scratch ma wersję na Rassberry Pi, w której są różne rozszerzenia związane z płytką Rassberry Pi. Więcej informacji tutaj.
Last edited by julmik6478 (June 7, 2024 18:07:25)
- scratchingman555
-
3 posts
Poradnik: funkcje Scratcha.
define reportercustom reporter
return [variable/reporter/number/string] ::custom cap
define booleancustom boolean
return <customboolean ::> ::custom cap
Last edited by scratchingman555 (March 11, 2025 17:22:25)
- Discussion Forums
- » Polski
-
» Poradnik: funkcje Scratcha.