Discuss Scratch

  • Discussion Forums
  • » Polski
  • » Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp. [RSS Feed]
Spinozaur02
Scratcher
11 posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

1.Na początku zaczynamy od stworzenia tła. Tutaj chyba nie jest potrzebny mój poradnik.
2.Teraz robimy głównego bohatera. Jego początkowy skrypt:
kiedy kliknięto zieloną flagę
ustaw styl obrotu [lewo-prawo]
[scratchblocks]
pokaż
[/scratchblocks]
[scratchblocks]
powiedz [coś] przez (...) s
[/scratchblocks]
[scratchblocks]
zawsze
jeżeli <klawisz [strzałka w górę] naciśnięty?> to
ustaw kierunek na (0)
przesuń o (ileś) kroków
jeżeli <klawisz [strzałka w dół] naciśnięty?> to
ustaw kierunek na (180)
przesuń o (ileś) kroków
jeżeli <klawisz [strzałka w lewo] naciśnięty?> to
ustaw kierunek na (-90)
przesuń o (ileś) kroków
jeżeli <klawisz [strzałka w prawo] naciśnięty?> to
ustaw kierunek na (90)
przesuń o (ileś) kroków
jeżeli <klawisz [spacja] naciśnięty?> to
zmień kostium na [atak]
w przeciwnym razie
zmień kostium na [normalny]
end
end
end
end
end
end
[/scratchblocks]

3.Teraz trzeba zrobić drugie tło. Gdy zostanie stworzone dodajemy do pętli taki skrypt:

[scratchblocks]
jeżeli <(współrzędna x) > [ileś]> to
zmień tło na [następne tło]
jeżeli <(współrzędna x) < [ileś]> to
zmień tło na [poprzednie tło]
end
end
[/scratchblocks]

4.Teraz trzeba zaprogramować jakiegoś łatwego przeciwnika.
Tak będzie wyglądał jego skrypt:

[scratchblocks]
kiedy kliknięto zieloną flagę
[/scratchblocks]
[scratchblocks]
ustaw styl obrotu [lewo-prawo]
[scratchblocks]
zawsze
jeżeli <(tło liczba) = [liczba]> to
pokaż
przesuń o (ileś) kroków
jeżeli na brzegu, odbij się
w przeciwnym razie
ukryj
jeżeli <<dotyka [gracz] ?> i <nie <klawisz [spacja] naciśnięty?>>> to
zmień [życia] o (liczba)
czekaj (1) s
jeżeli <<dotyka [gracz] ?> i <klawisz [spacja] naciśnięty?>> to
zawsze
ukryj
ustaw [numer misji] na [2]
jeżeli <(numer misji) = [3]> to
zatrzymaj [ten skrypt]
end
end
end
end
end
end
[/scratchblocks]
[/scratchblocks]

5.Mamy już skrypt wroga. Teraz zajmiemy się misjami.

kiedy kliknięto zieloną flagę
ukryj zmienną [numer misji]
[scratchblocks]
zawsze
jeżeli <(numer misji) = [liczba]> to
zmień kostium na [liczba]
end
end
[/scratchblocks]

Resztę róbcie według siebie, korzystając z moich projektów (jestem @Spinozaur01 na drugim koncie)
To linki do tych projektów. Korzystajcie ze skryptu:
https://scratch.mit.edu/projects/412552271
https://scratch.mit.edu/projects/408658220/
Wysyłajcie linki do swoich projektów w odpowiedziach
Spinozaur02
Scratcher
11 posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Pomijajcie bloczek scratchblocks
Spinozaur01
Scratcher
63 posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Możecie jeszcze korzystać z tego projektu (też mój), ale to już platformówka:
https://scratch.mit.edu/projects/413672368/
PL_DkD_PL
Scratcher
500+ posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Spinozaur02 wrote:

1.Na początku zaczynamy od stworzenia tła. Tutaj chyba nie jest potrzebny mój poradnik.
2.Teraz robimy głównego bohatera. Jego początkowy skrypt:
kiedy kliknięto zieloną flagę
ustaw styl obrotu [lewo-prawo v]
pokaż
powiedz [coś] przez (...) s
zawsze
jeżeli <klawisz [strzałka w górę v] naciśnięty?> to
ustaw kierunek na (0)
przesuń o (ileś) kroków
jeżeli <klawisz [strzałka w dół v] naciśnięty?> to
ustaw kierunek na (180)
przesuń o (ileś) kroków
jeżeli <klawisz [strzałka w lewo v] naciśnięty?> to
ustaw kierunek na (-90)
przesuń o (ileś) kroków
jeżeli <klawisz [strzałka w prawo v] naciśnięty?> to
ustaw kierunek na (90)
przesuń o (ileś) kroków
jeżeli <klawisz [spacja v] naciśnięty?> to
zmień kostium na [atak v]
w przeciwnym razie
zmień kostium na [normalny v]
end
end
end
end
end
end

3.Teraz trzeba zrobić drugie tło. Gdy zostanie stworzone dodajemy do pętli taki skrypt:

jeżeli <(współrzędna x) > [ileś]> to
zmień tło na [następne tło v]
jeżeli <(współrzędna x) < [ileś]> to
zmień tło na [poprzednie tło v]
end
end

4.Teraz trzeba zaprogramować jakiegoś łatwego przeciwnika.
Tak będzie wyglądał jego skrypt:

kiedy kliknięto zieloną flagę
ustaw styl obrotu [lewo-prawo v]
zawsze
jeżeli <(tło liczba) = [liczba]> to
pokaż
przesuń o (ileś) kroków
jeżeli na brzegu, odbij się
w przeciwnym razie
ukryj
jeżeli <<dotyka [gracz v] ?> i <nie <klawisz [spacja v] naciśnięty?>>> to
zmień [życia v] o (liczba)
czekaj (1) s
jeżeli <<dotyka [gracz v] ?> i <klawisz [spacja v] naciśnięty?>> to
zawsze
ukryj
ustaw [numer misji v] na [2]
jeżeli <(numer misji) = [3]> to
zatrzymaj [ten skrypt v]
end
end
end
end
end
end

5.Mamy już skrypt wroga. Teraz zajmiemy się misjami.

kiedy kliknięto zieloną flagę
ukryj zmienną [numer misji v]
zawsze
jeżeli <(numer misji) = [liczba]> to
zmień kostium na [liczba v]
end
end

Resztę róbcie według siebie, korzystając z moich projektów (jestem @Spinozaur01 na drugim koncie)
To linki do tych projektów. Korzystajcie ze skryptu:
https://scratch.mit.edu/projects/412552271
https://scratch.mit.edu/projects/408658220/
Wysyłajcie linki do swoich projektów w odpowiedziach
Poprawione
Teraz czas na ocenę.
ustaw styl obrotu [lewo/prawo v]
...:: #000000
ustaw kierunek na (0) // lewo-prawo czyli -90 i 90. Myślę że tu pasuje jakiś kostium albo i nic
...:: #000000
jeżeli <<dotyka [gracz v]?> i <klawisz [spacja v] naciśnięty?>> to
...:: #000000 :: możesz przytrzymać spację
end
i napisz co robi który skrypt
blok // komentarz
Spinozaur01
Scratcher
63 posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Komentarz - tam można napisać coś, o skrypcie, żeby tego potem nie zapomnieć przy robieniu bardzo długiego skryptu
PL_DkD_PL
Scratcher
500+ posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Spinozaur01 wrote:

Komentarz - tam można napisać coś, o skrypcie, żeby tego potem nie zapomnieć przy robieniu bardzo długiego skryptu
Jak zapomniałeś (i drugie konto będzie Scratcherem) to zedytujesz posta. Możesz napisać kolejnego posta z wytłumaczeniem
Spinozaur02
Scratcher
11 posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Spinozaur02
Scratcher
11 posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

PL_DkD_PL wrote:

Spinozaur01 wrote:

Komentarz - tam można napisać coś, o skrypcie, żeby tego potem nie zapomnieć przy robieniu bardzo długiego skryptu
Jak zapomniałeś (i drugie konto będzie Scratcherem) to zedytujesz posta. Możesz napisać kolejnego posta z wytłumaczeniem

Robisz jakąś grę na podstawie tego poradnika, oraz skryptów z gier w linkach?
PL_DkD_PL
Scratcher
500+ posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Spinozaur02 wrote:

PL_DkD_PL wrote:

Spinozaur01 wrote:

Komentarz - tam można napisać coś, o skrypcie, żeby tego potem nie zapomnieć przy robieniu bardzo długiego skryptu
Jak zapomniałeś (i drugie konto będzie Scratcherem) to zedytujesz posta. Możesz napisać kolejnego posta z wytłumaczeniem
Robisz jakąś grę na podstawie tego poradnika, oraz skryptów z gier w linkach?

Nie, pracuję nad innymi projektami. Teraz głównie nad… nie zdradzę

Last edited by PL_DkD_PL (Aug. 12, 2020 12:19:00)

PL_DkD_PL
Scratcher
500+ posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

A poprawiam by inni mogli użyć
Spinozaur01
Scratcher
63 posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

PL_DkD_PL wrote:

A poprawiam by inni mogli użyć
Ok.
AANNTTOONNII
Scratcher
1000+ posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

1. Nie mogę na razie sprawdzić skryptów ani dodać tego poradnika do spisu - nie mam do dyspozycji komputera.
2. Ale i tak widzę, że to nie jest poradnik. Jest tam pare zdań w stylu “teraz przekopiij to” i masa kodu bez żadnego wyjaśnienia. Porządne open sourceowe projekty jak linux mają po 40% komentarzy. MINIX, czyli projekt stwoezony w celach edukacyjnych ma pewnie z 60%. Ich kod miżna czytać jak książkę (i dużo ludzi tak robi). Od poradnika oczekuje się czegoś więcej… A przynajmniej oczekuje się, że wyjaśnia jak coś zrobić. Na tyle, że po jego przeczytaniu jesteś sam stanie napisać opisany w poradniku program bez kopiowania kodu.
Spinozaur01
Scratcher
63 posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

AANNTTOONNII wrote:

1. Nie mogę na razie sprawdzić skryptów ani dodać tego poradnika do spisu - nie mam do dyspozycji komputera.
2. Ale i tak widzę, że to nie jest poradnik. Jest tam pare zdań w stylu “teraz przekopiij to” i masa kodu bez żadnego wyjaśnienia. Porządne open sourceowe projekty jak linux mają po 40% komentarzy. MINIX, czyli projekt stwoezony w celach edukacyjnych ma pewnie z 60%. Ich kod miżna czytać jak książkę (i dużo ludzi tak robi). Od poradnika oczekuje się czegoś więcej… A przynajmniej oczekuje się, że wyjaśnia jak coś zrobić. Na tyle, że po jego przeczytaniu jesteś sam stanie napisać opisany w poradniku program bez kopiowania kodu.

To jest poradnik, ale nie jestem dobry w robieniu skryptu na forum, dlatego tak wyszło.
PL_DkD_PL
Scratcher
500+ posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Spinozaur01 wrote:

To jest poradnik, ale nie jestem dobry w robieniu skryptu na forum, dlatego tak wyszło.
Wystarczy dać jedno [scratchblocks] a na końcu czasem widziałem trzy.

AANNTTOONNII wrote:

2. Ale i tak widzę, że to nie jest poradnik. Jest tam parę zdań w stylu “teraz przekopiuj to” i masa kodu bez żadnego wyjaśnienia.
Mówiłem o braku wyjaśnienia, też chciałem ten “poradnik” zrozumieć.

Last edited by PL_DkD_PL (Aug. 12, 2020 16:53:26)

Spinozaur02
Scratcher
11 posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Nie umiem robić porandników
Spinozaur02
Scratcher
11 posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Ciekawe, czy ktoś to jeszcze czyta…
PL_DkD_PL
Scratcher
500+ posts

Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp.

Nie no, pewnie ktoś wszedł. I zauważyłem że możesz zedytować to (jesteś Scratcherem na obu kontach) więc radziłbym Ci to poprawić jak ja zrobiłem (usuwając bloki [scratchblocks]) i dodać komentarze. Wtedy poradnik będzie bardziej zrozumiały, a ja nawet nie korzystając z niego chciałbym zrozumieć.
  • Discussion Forums
  • » Polski
  • » Poradnik - jak zrobić dość zaawansowaną grę z otwartym światem, misjami itp. [RSS Feed]

Powered by DjangoBB