Discuss Scratch

milomilli22
Scratcher
16 posts

Uiterlijken

Door de nieuwe update zijn bijna al mijn sprites waziger ofzo geworden
fix dit plz. Dit is heel vervelend
is ook wanneer je van bitmap naar vector wisselt

milomilli22
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Uiterlijken

Het Scratch Team gaf gisteren een overzicht van bekende problemen in Scratch 3.0 waaraan gewerkt is/wordt.
https://scratch.mit.edu/discuss/topic/331439/

Ceebee schrijft hierin onder andere:
Blurry images – many images in projects made in 2.0 appeared blurry, especially for bitmap images. We made some significant improvements here that should greatly reduce this. While it’s much better, it’s not perfect yet so we’re still working on this.
Vrij vertaald:
Wazige afbeeldingen - veel afbeeldingen in projecten gemaakt in 2.0 leken wazig, vooral bitmap-afbeeldingen. We hebben hierin wat belangrijke verbeteringen gemaakt die dit sterk moeten verminderen. Hoewel het veel beter is, is het nog niet perfect dus we werken hier nog aan.

“The First Rule of Programming: It's Always Your Fault” – Jeff Atwood
milomilli22
Scratcher
16 posts

Uiterlijken

Mijn afbeeldingen zijn nog altijd wazig en jij zegt dat jij dat hebt gefixt!?
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Uiterlijken

milomilli22 wrote:

Mijn afbeeldingen zijn nog altijd wazig en jij zegt dat jij dat hebt gefixt!?
Ik eindigde met “we werken hier nog aan.” En hoe graag ik ook zou willen, “we” slaat niet op mijzelf. In de grijze alinea's citeerde ik uit een recente mededeling van Ceebee, lid van het Scratch Team, dat verantwoordelijk is voor de productie van Scratch 3.0. Hieronder nogmaals de link naar de oorspronkelijke tekst:

https://scratch.mit.edu/discuss/topic/331439/

Als je een link geeft naar een project waarin je dit probleem hebt, dan kunnen we met je meekijken. Misschien valt er iets aan te doen.

Last edited by heldlaw (Jan. 11, 2019 17:15:51)


“The First Rule of Programming: It's Always Your Fault” – Jeff Atwood
milomilli22
Scratcher
16 posts

Uiterlijken

Dankjewel, ik zal een link geven

https://scratch.mit.edu/projects/263374890/
heldlaw
Scratcher
100+ posts

Uiterlijken

Ik heb het project nooit gezien in Scratch 2.0, dus ik kan geen vergelijking trekken tussen 2.0 en 3.0. Ik heb het spel gespeeld op Windows 10 met Google Chrome en Firefox, en daar viel het wel mee. Ik kan (nog) niet oordelen over andere platforms en browsers (bijvoorbeeld een tablet). Wat gebruik jij?

Het viel me op dat uiterlijk 1 van de Play Button wazig is, maar storend vond ik dat niet. De oorzaak zit waarschijnlijk in het vergroten/verkleinen van de sprite:
maak grootte () %
De meeste andere sprites waren haarscherp, waarschijnlijk omdat de grootte 100% is. Elke pixel in het kostuum is dan precies één pixel op het scherm. Bij een afwijkende factor (bijvoorbeeld 90% of 150%) moeten pixels ‘uitgesmeerd’ worden om de verhoudingen goed te krijgen, en dat maakt de sprite een beetje wazig.

De beste manier om dit te verhelpen is zo veel mogelijk gebruik te maken van vector-plaatjes in plaats van bitmap-plaatjes. Maar ik kan me voorstellen dat je in dit geval de voorkeur geeft aan bitmap om dat echte ‘retro’-gevoel te geven. In dat geval is het beter om elk kostuum al vooraf de juiste afmetingen te geven, en de grootte in Scratch op 100% te houden.

Indien alle sprites wazig zijn, dan kan dit te maken hebben met ‘volledig scherm’. Daarin worden alle pixels vergroot, maar hoeveel precies, dat hangt af van de grootte van het browser-window. En dat is bij iedereen anders.

PS: geweldig spel!

“The First Rule of Programming: It's Always Your Fault” – Jeff Atwood
milomilli22
Scratcher
16 posts

Uiterlijken

Dankjewel voor de tips

Powered by DjangoBB