Discuss Scratch

neknarvfets
Scratcher
26 posts

X- en Yaxis

Ik weet niet wat Xaxis en Yaxis betekent.
Kan iemand mij uitleggen wat dat betekent?
xota
Scratcher
17 posts

X- en Yaxis

In het Nederlands heten die x-as (iks-as) en y-as (ei-as). Het zijn twee hulplijnen die je gebruikt om een plek op het scherm weer te geven.

De x is voor links rechts en loopt bij Scratch van -240 (linkerrand) via 0 (midden) tot 240 (rechterrand).
de y is voor hoog-laag en loopt van -180 (onderaan) via 0 (midden) tot 180 (bovenrand).

Binnen Scratch kun je een speciale achtergrond “xy-grid” kiezen, die vind je helemaal aan het eind bij de achtergronden. In dat plaatje is de X-as de horizontale oranje lijn in het midden en de Y-as de verticale lijn in het midden.

ga naar x: (0) y: (0)
zeg [als x en y nul zijn sa ik mooi in hte midden!]
neknarvfets
Scratcher
26 posts

X- en Yaxis

xota wrote:

In het Nederlands heten die x-as (iks-as) en y-as (ei-as). Het zijn twee hulplijnen die je gebruikt om een plek op het scherm weer te geven.

De x is voor links rechts en loopt bij Scratch van -240 (linkerrand) via 0 (midden) tot 240 (rechterrand).
de y is voor hoog-laag en loopt van -180 (onderaan) via 0 (midden) tot 180 (bovenrand).

Binnen Scratch kun je een speciale achtergrond “xy-grid” kiezen, die vind je helemaal aan het eind bij de achtergronden. In dat plaatje is de X-as de horizontale oranje lijn in het midden en de Y-as de verticale lijn in het midden.

ga naar x: (0) y: (0)
zeg [als x en y nul zijn sa ik mooi in hte midden!]
Dus axis betekent gewoon as
Maar zijn de variabeles dan gewoon hetzelfde als Xpos(itie) en Ypos(itie)?

Last edited by neknarvfets (March 28, 2016 18:39:17)

xota
Scratcher
17 posts

X- en Yaxis

Ja!
axis vertaalt hier als as

En de muisaanwijzer en elke sprite hebben altijd twee variabelen “bij zich” met daarin hun waarden t.o.v. die as:

(muis x)
(muis y)
(x-positie)
(y-positie)
neknarvfets
Scratcher
26 posts

X- en Yaxis

xota wrote:

Ja!
axis vertaalt hier als as

En de muisaanwijzer en elke sprite hebben altijd twee variabelen “bij zich” met daarin hun waarden t.o.v. die as:

(muis x)
(muis y)
(x-positie)
(y-positie)
bedankt voor de uitleg

Powered by DjangoBB